31 липня 2013

Чому я вигадую новини

Я іноді вигадую новини. Майже справжні. Це займає небагато часу. Але все ж, чому я цей час витрачаю? Навіть для себе я цю відповідь дав не одразу. Але зараз я впевнений, що причин цього мого захоплення є кілька.

1. Just for lulz. Тобто по-приколу. Це весело. Іноді сайти новин передруковують вигадану новину і навіть дещо її редагують, викидаючи з тексту зовсім неймовірні речі. Так би мовити приводять у відповідність до реальності. Перша новина, яку я вигадав і яку опублікували на uareview.com, була суто жартівлива.

2. Література. Краще вбивати або підживлювати в собі графомана в такий спосіб ніж писати щось серйозне. Звичайно, не виключено, що згодом внутрішній графоман перемкнеться на щось «серйозніше» ніж блог чи вигадані новини. Але поки що потяг до літератури можна задовольнити і в такий невибагливий спосіб.

3. Сатира. Хочеться вколоти владу, політичні партії, окремих осіб. І чому ж це не зробити, якщо вони так добре підставляються?

4. Альтернативна реальність. Тут складніше. Це спосіб захисту. Зіткнення з нашою реальністю іноді достатньо болюче. Найгірше, що при цьому відчувається повна неспроможність боротися з цією реальністю, змінювати її. Насправді можна, але для цього потрібно більше людей. Кажуть, що ще набої потрібні, але я в це не вірю. Якщо ти залишився наодинці з цією справжньою реальністю, ти намагаєшся від неї утекти. Хтось ловить рибу, хтось дивиться кіно, хтось сидить в соцмережах. А я вигадую альтернативну реальність. І там намагаюся пояснити собі чому відбуваються певні події, чому політики висловлюються певним чином. Не знаю чи це помітно в тих новинах, які я вигадав. Але для себе я такі відповіді здається знаходжу.

5. Катарсис. Якщо альтернативною реальністю вдається дати собі відповідь, нехай навіть дещо ірраціональну, стає легше. Сміх лікує і подовжує життя. Щоправда кажуть, що сатира такої властивості не має. І не завжди подовжує це життя, особливо тому, хто текст написав.

У вигадуванні новин не все просто. Наприклад, потрібно поєднати логіку і гумор, знайти больові точки суспільства, скласти простий і зрозумілий текст. Але насправді у вигадуванні новин найскладніше витримати конкуренцію з боку держави. Якщо уважно подивитися телеканали, почитати заголовки новин, обов’язково виникне питання: «Чи раптом ці новини не вигадані?» І звісно після певних роздумів ви зрозумієте, що ці новини вигадані. Тільки на вищому, професійнішому рівні. Вони добре підібрані, продумані, розставлені в сюжетних лініях. В мене був випадок, коли я придумав прикольну новину, а тут раптом держава мене випередила і мою вигадану альтернативну реальність зробила справжньою. Якщо ви вигадуєте новини, то поспішайте, тому що держава може будь-яку неймовірну новину зробити реальністю.

А ще мене турбує нездатність людей критично мислити. Рада Європи визначила 5 ключових компетентностей, якими «повинні володіти молоді європейці». Серед них – здатність критично сприймати інформацію. Дивно, коли явно вигаданий текст сприймається читачами як абсолютно правдивий. Я не знаю чия в цьому провина. Чи цих читачів, чи нашої держави, яка привчила до явно неадекватних новин. Але хіба неадекватні люди (краще б сказав «персонажі») можуть продукувати адекватні новини? Ви ж чули новину про те, що «Автодор» навесні відремонтував 98% доріг? Звичайно, після цього будеш вірити будь-якій нісенітниці.

Мої принципи вигадування новин:

1. Логічність події.
2. Збалансованість висвітлення вигаданих дій та поглядів опозиції, окремих політичних партій та влади.
3. Приховування дрібних жартів – у прізвищах вигаданих героїв, малопомітних текстах, формулюванні думок тощо.
4. Відповідність вигаданих фраз стилістиці викладу думки реальних персонажів.
5. А, ну да, ще й це все має бути смішним.

Немає коментарів: